راهنماي هايي خريد ماشين

عكش ماشين، فيلم و نقدوبررسي خودرو. خريد و فروش ماشين.اطلاعات فني خودرو,مجله ماشين,مجله ماشين,مشخصات اتومبيل,اطلاعات ماشين

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

راهنماي هايي خريد ماشين

۱۱ بازديد

ss94-01-199

خريد ماشين

اگر مي‌خواهيد از دست خودروي صفر يا دست دوم بخريد باز هم كافيست كه پشت مانيتور بنشينيد. سايت‌هاي مختلفي وجود دارد كه فروشنده‌ها ماشين‌هايشان را با اطلاعات كامل و عكس براي فروش مي‌گذارند. معمولا در اين سايت‌ها كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به «باما» و «ديوار» اشاره كرد، مي‌توانيد بر اساس برند، مدل، نوع، رنگ و قيمت خودرو يا حتي شهر محل اقامت، خودروي مورد علاقه‌تان را پيدا كنيد. به هر حال اين كار خيلي آسان‌تر از گشت زدن در آن جمعه‌بازارهاي شلوغ خريد و فروش ماشين است.

تا مي‌توانيد در اين سايت‌ها وقت بگذاريد و با توجه به نياز و بودجه، آپشن‌هاي مختلف را ببينيد و ارزيابي كنيد. با مالك بعضي از آن‌ها كه پسنديده‌ايد تماس بگيريد و صحبت كنيد. سعي كنيد اطلاعات بيشتري از آن‌چه روي سايت نوشته از او بگيريد و ببينيد كه راننده دقيقا چه استفاده‌اي از خودرو كرده است. مثلا دست خانم دكتري بوده كه هر روز با آن به مطب مي‌رفته يا دست چند برادر نوجوان بوده كه تا توانسته‌اند با ماشين در خيابان‌ها گاز داده‌اند، تصادف كرده‌اند و در كل پدرش را در آورده‌اند! البته انتظار نداشته باشيد همه صادقانه با شما صحبت كنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
گام دوم: كارشناسي فني

بعد از اينكه خودرويي كه به صورت اينترنتي پسنديديد را انتخاب كرديد، با فروشنده تماس بگيريد و پس از صحبت‌هاي اوليه، جايي با او قرار بگذاريد. خودرو را از نزديك ببينيد و اينك بسته به اطلاعاتتان از خودرو، مي‌توانيد درباره‌ي وضعيت سلامتي آن بيشتر بفهميد. اگر قبلا ماشين داشته‌ايد، مي‌توانيد با گشت كوتاهي در شهر تا حدودي متوجه وضعيت آن بشويد. به بدنه و رنگ خوردگي‌ها هم دقت كنيد چرا كه مي‌تواند نشان دهنده‌ي سرگذشت پرتلاطم يا آرام ماشين باشند. جدا از همه‌ي دقت‌هاي اوليه‌اي كه بايد بكنيد، حتما بايد خودرو را پيش كارشناس ببريد. معمولا دو كارشناس بايد خودرو را از نزديك ببينند. يكي كارشناس بدنه است كه وضعيت سلامت بدنه، رنگ‌شدگي،‌ صافكاري و سوابق تصادف ماشين را برايتان شرح مي‌دهد و ديگري كارشناس فني است كه از وضعيت فني خودرو برايتان مي‌گويد.

car2

اگر كارشناس آشنا سراغ داريد، از او بخواهيد كه به محل قرار بيايد يا اصلا ماشين را پيش او ببريد. در غير اين صورت، اين كار را مي‌توانيد اينترنتي انجام دهيد. سايت‌هايي وجود دارند كه مي‌توانيد از آن‌ها سفارش كارشناس بدهيد تا كسي را به محل مورد نظر شما بفرستند. يكي از اين سايت‌ها، «همراه مكانيك» است. كارشناس با دريافت مبلغي چند ده هزار توماني، از سير تا پياز خودرو را بررسي مي‌كند و نتيجه را به صورت كتبي به شما ارائه مي‌دهد. حتما از او بخواهيد كه به شما بگويد خودرويي با اين شرايط سلامت دقيقا چقدر مي‌ارزد. بعد از آن مي‌توانيد با فروشنده سر اين مسئله چانه بزنيد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌
گام سوم: قول‌نامه

بعد از كارشناسي فني و اطمينان از هماهنگي قيمت خودرو با سلامت آن مي‌توانيد همان‌جا قول‌نامه‌ي دستي بنويسيد. در قول‌نامه اطلاعاتي مثل نام و نام خانوادگي، شماره تلفن، آدرس، نام پدر، شماره ملي، مشخصات كامل كارت ماشين و قيمت معامله را مي‌نويسيد. اگر دوست داشتيد هم مي‌توانيد به يك نمايشگاه خودرو يا دفتر اسناد رسمي مراجعه كنيد تا قول‌نامه‌ي رسمي را روي كاغذهاي مخصوصي كه براي اين كار فيلدهاي مشخص دارد بنويسيد.

car3

بعد از نوشتن قول‌نامه، بايد حداقل مبلغي يكي دو ميليون توماني را به عنوان بيعانه به فروشنده بدهيد. سپس اگر نخواستيد همان موقع به محضر و تعويض پلاك مراجعه كنيد، مي‌توانيد ماشين را به يك پاركينگ عمومي ببريد. آن‌جا قبضي مي‌نويسند و آن را به دو نيم تقسيم مي‌كنند. يك پاره را به دست فروشنده و پاره‌اي ديگر را به دست خريدار مي‌دهند و زماني كه هر دو پاره با هم به پاركينگ برسند ماشين ترخيص مي‌شود. البته پاركينگ در شرايطي است كه فروشنده و خريدار به هم اعتماد نداشته باشند در غير اين صورت ماشين مي‌تواند پيش يكي از دو طرف باقي بماند.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
گام چهارم: تعويض پلاك و محضر

بعد از قول‌نامه و گرفتن خودرو از پاركينگ، به همراه مالك به مركز تعويض پلاك خودرو مي‌دهيد. آن‌جا مالك بايد مدارك مختلف شامل كارت خودرو، برگ سبز، فاكتور فروش خودرو، سند قطعي (در صورتي كه خودرو دست مالك اول نباشد)، بيمه‌ي شخص ثالث، مدارك شناسايي و وكالت، عوارض شهرداري، برگه عدم خلافي و برگه‌ي احراز محل سكونت خريدار را همراه داشته باشد. البته اگر مالك حوصله‌ي ايستادن در صف تعويض پلاك را نداشته باشد مي‌توانيد قبل از اين كار با هم به محضر يا همان دفتر اسناد رسمي برويد و با تحويل همه‌ي مدارك به محضردار به شما وكالت بدهد كه براي تعويض پلاك مراجعه كنيد و با فروشنده خداحافظي كنيد.

پلاك_خودرو

در محضر سند قطعي نوشته مي‌شود و مابقي پول ماشين را منهاي بيعانه‌ي اوليه به فروشنده مي‌دهيد. انتقال پول مي‌تواند با چك رمزدار يا كارت به كارت انجام شود. بعد از اين تقريبا كار تمام شده است و مالك همه‌ي مدارك بالا را به محضردار مي‌دهد. البته بحث بيمه هم باقي مي‌ماند. بيمه‌ي شخص ثالث مربوط به خودرو است و با خريد و فروش اتفاقي برايش نمي‌افتد. ولي بيمه‌ي بدنه بايد با تغيير صاحب خودرو تغيير كند. بنابراين بايد به يكي از شعب بيمه‌ي مورد نظر مراجعه كنيد تا با يك الصاقيه تغيير مالك خودرو را مشخص كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.